Als logopediste en stottertherapeute is het mijn passie om samen te zoeken naar mogelijkheden om de communicatie te vergemakkelijken daar waar ze moeilijk verloopt. Het liefst op een zo creatief en speels mogelijke wijze. Door veiligheid en vertrouwen te creëren ontstaan er mogelijkheden voor persoonlijke groei en vinden van de eigen kracht. Jouw hulpvraag staat daarin centraal. Het uitgangspunt is:
“Kunnen zeggen wat je wilt zeggen wanneer je dat wilt.”
Als trauma therapeut is het mijn passie om samen met jou te zoeken naar mogelijkheden binnen jezelf om daarvandaan met kleine stappen je bewustzijn langzaam te vergroten. Veiligheid en vertrouwen zijn ook hierbij de basis voorwaarden voor samenwerking. Ook dit ontstaat door zorgvuldige afstemming op je hulpvraag.
Het uitgangspunt is: Wat omhoog komt wil gezien worden.
Door emoties en gedachten te verwoorden of door ze te voelen in het fysieke lichaam en ze te leren volgen , kunnen emotionele, fysieke en mentale blokkades opgeheven worden. Stappen in richting van genezing, meer kwaliteit van leven en herwinnen van controle over je eigen leven staat centraal.
behandelde cliënten
jaar
behandelingen per jaar
kat knuffels
wat heeft mij gevormd?
Trauma informed werken
Ongeveer 30 jaar was ik werkzaam in Amsterdam, waar ik met een grote diversiteit aan mensen mocht werken. Het waren prachtige tijden waarin ik zoveel heb mogen leren over andere culturen. Ook zag ik de moeilijke kanten van het leven binnen sommige gezinnen. Alleen werken aan het logopedisch probleem gaf vaak onvoldoende oplossing. Ik moest wel breder leren kijken. De ACES studie in VS was als een klap in mijn gezicht. ( zie bijlagen) Hoe zou dat in Amsterdam zijn?
In mijn eigen wijk Osdorp en Nieuw Sloten zag ik geregeld kinderen die erge dingen in hun leven hadden meegemaakt. De CORONA bracht veel schade toe aan jonge en volwassen levens. De ACES studie in Nederland laat zien dat 1 op 9 van de kinderen van 10/ 11 jaar , 3 of meer dingen van de lijst invulden. Hoe meer een kind heeft meegemaakt in zijn jonge leven hoe meer hij daar in zijn volwassen leven last van kan ondervinden. Gelukkig is de schade die door ACE’s worden veroorzaakt niet onomkeerbaar. Steun van volwassenen of docenten kunnen een belangrijke rol spelen in het beperken van ontwikkelingsschade.
Tegenwoordig zijn steeds meer scholen, huisartsen en andere betrokkenen trauma geinformeerd. Maar het kan nog altijd beter.
Invloed van stress Video 2
ACES: Wat zijn Adverse Childhood Experiences?
Adverse Childhood Experiences, ofwel ACE’s, zijn nadelige (negatieve) ervaringen in de kindertijd die de hersenontwikkeling van een kind beïnvloeden. Ze kunnen zodoende levenslange invloed op gezondheid en welzijn hebben. In het plaatje hiernaast zie je hoe uitgebreid ACES kunnen zijn.